Rédey-Hetyei Szandra írása
A Facebook egy igazán hatékony platform a vállalkozásnak, hogy kapcsolatba lépjenek a potenciális ügyfelekkel, és így növeljék az eladásaikat, ezért is kiemelten fontos, hogy az üzleti Facebook oldalunkat mindig biztonságban tudjuk, megfelelően megvédjük a hackerektől és a behatolóktól – az utóbbi időben pedig egyre gyakoribbak az adathalász üzenetek. Cikkünkben most megmutatjuk, hogy miként ismerhetjük fel ezeket az üzeneteket és hogyan tudjuk az üzleti fiókokat a leghatékonyabban megvédeni!
Mi a célja ezeknek?
Ezek az üzenetek általában arra kérik a vállalkozásokat, hogy frissítsék a fiókjaikat, vagy hogy adjanak meg bizonyos információkat, például a bankszámlaszámukat vagy a jelszavukat. De az is előfordulhat, hogy üzleti oldalunk hozzáférési adatait akarják megszerezni, hogy azután spam küldésre, kártékony tartalmak terjesztésére használhassák vagy éppen nagy volumenű hirdetéseket indítanak a hirdetésközpontban.
Honnan tudjuk, hogy be akarnak csapni minket?
Az adathalász üzenetek gyakran nagyon hasonlóak a valódi Facebook üzenetekhez, ez megnehezítheti a dolgunkat üzleti oldalak kezelőjeként vagy marketing szakemberként, hogy megkülönböztessük őket a hamis üzenetektől. Íme egy saját példa, amit egyik oldalunk kapott:
Néhány tipp az adathalász üzenetek felismeréséhez:
- Az adathalász üzenetek gyakran tartalmaznak sürgősségi felszólítást, például arra, hogy azonnal frissítsük a fiókunkat vagy valaki jelentette fiókunkat, és ha nem cselekszünk, akkor záros határidőn belül tiltják azt.
- Sokszor tartalmaznak ok-okozati hibákat vagy nyelvtani hibákat, esetleg a stílus hagy kivetnivalót maga után.
- Az üzenetben szereplő link nem a Metához köthető.
- A legtöbbször pedig személyes vagy pénzügyi információkat is kérnek.
Ha üzleti oldal kezelőjeként olyan üzenetet kapunk, amelyben arra kérnek, hogy adjunk meg személyes vagy pénzügyi információkat, akkor mindig győződjünk meg arról, hogy az üzenet valódi-e, mielőtt bármit megtennénk. Olvassuk végig többször alaposan a szöveget! Ha látjuk, hogy adathalász üzenet, akkor jelentsük a Facebook felé, majd töröljük a Messengerből.
Hogyan védjük meg üzleti fiókunkat?
- Használjunk erős jelszót!
A jelszó a Facebook oldalunk védelmének legfontosabb eleme. Használjunk erős jelszót, amely legalább 12 karakter hosszú, és tartalmaz kis- és nagybetűket, számokat, illetve speciális karaktereket. Kerüljük a személyes információk, például a születési dátumunk vagy a telefonszámunk használatát a jelszavunkban.
- Engedélyezzük a kétfaktoros azonosítást!
A kétfaktoros azonosítás (2FA) egy további biztonsági réteget ad hozzá a Facebook oldalunkhoz. Ha a 2FA engedélyezve van, minden alkalommal, amikor bejelentkezünk az oldalra, egy egyedi kódot kell megadnunk a mobiltelefonunkon. Ez megakadályozza, hogy valaki más hozzáférjen az oldalunkhoz, még akkor is, ha megvan a jelszavunk.
- Engedélyezzük a bejelentkezési figyelmeztetéseket!
Ezek értesítenek minket, ha valaki új eszközről próbál bejelentkezni az oldalunkra, így észrevehetjük a behatolási kísérleteket.
- Ellenőrizzük a fiókbeállításainkat!
Győződjünk meg róla, hogy minden adat helyes és naprakész, különösen figyeljünk oda a telefonszám és az e-mail cím aktualitására.
- Használjunk oldalmoderálási eszközöket!
A Facebook számos oldalmoderálási eszközt kínál az üzleti oldalak kezelőinek, ezek segíthetnek távol tartani a nemkívánatos tartalmakat és a behatolókat az oldalunkról. Például:- Káromkodásszűrő: blokkolja a káromkodást és a sértő tartalmakat.
- Tartalomfigyelés: értesít minket, ha valaki olyan tartalmat tesz közzé az oldalunkon, amely nem felel meg a közösségi alapelveinknek.
- Bejelentkezési ellenőrzés: értesít minket, ha valaki új IP-címről vagy eszközről próbál bejelentkezni az oldalunkra.
- Legyen több admin hatáskörű személy az oldalhoz rendelve!
Mindig legyen legalább két admin szinten hozzáférő profil üzleti oldalainknál, hiszen ha mégis megtörténik a baj, esetleg kizáródunk a fiókunkból, akkor a másik profilt kezelő személy még mindig vissza tudja állítani a státuszunkat.
- Ha bármilyen gyanús tevékenységet észlelünk, azonnal lépjünk!
Ha például valaki megpróbálja megváltoztatni a beállításainkat, vagy ha nemkívánatos tartalmat tesz közzé, akkor késlekedés nélkül jelentsük a problémát a Facebooknak, hogy segítsenek kivizsgálni!
Ha a fenti tippeket betartjuk, akkor már nagyban hozzájárultunk üzleti oldalaink biztonságához, egy kis odafigyeléssel és a körültekintéssel pedig az adathalász üzeneteket is néhány másodperc alatt felismerhetjük, így nem kell tartanunk tőlük!