Rédey-Hetyei Szandra írása

Az AI térhódítása már elindult, lassan az élet minden területére beszivárog, nincs ez másként a marketingfolyamatokkal sem, szerencsére számos módon segítségünkre lehet, ha éppen hatékonyságot növelnénk, időt spórolnánk vagy egy kis extra kreativitás hiányzik munkánkhoz. Nézzük meg közelebbről, hogy mire és hogyan használhatjuk az AI-t a marketing területén!

A célzás

Az AI-t felhasználhatjuk a célközönségünk jobb megértéséhez és a célzottabb kampányok létrehozásához. Az AI-alapú eszközök megvizsgálhatják a fogyasztók demográfiai adatait, érdeklődési körét és online viselkedését is, hogy a vállalkozás online és offline felületein relevánsabb üzeneteket küldhessünk a megfelelő embereknek.

Az automatizálás

Rengeteg olyan feladattal találkozunk nap mint nap, amiket az AI gyorsan elvégezhet helyettünk, ilyenek például az e-mailek küldése, a hirdetések kezelése és akár ügyfélszolgálati kérdések megválaszolás chatbot segítségével. Ez rengeteg időt és erőfeszítést takarít meg, és lehetővé teszi, hogy a kreatívabb és stratégiai feladatokra összpontosítsunk.

Az elemzés

Az AI-t felhasználhatjuk adatelemzésre, hogy megértsük, miként teljesítenek a kampányaink és hogyan javíthatjuk a hatékonyságukat. Az AI-alapú eszközök olyan adatalapú trendeket és összefüggéseket azonosíthatnak, amiket marketingesként hatékonyan felhasználhatunk a jövőbeli döntéseink meghozatalához, ráadásul az “érzelemalapú döntésbefolyásolás” így teljesen ki lesz iktatva!

A kreativitás

Vannak olyan napok, amikor a kreatív tartalmak létrehozása nem megy olyan gördülékenyen, szerencsére erre is jó alternatívát kínálnak az AI-programok, hiszen az utóbbi években hatalmas előrelépés történt a szövegek, képek és videók létrehozásában ezen a területen. Gondoljunk csak a ChatGPT-re, a DALL-E 2-re vagy a Bard-ra, ha ügyesen használjuk ezeket a programokat, akkor nemcsak időt optimalizálhatunk, hanem a lehető legmegfelelőbb tartalmakat hozhatjuk létre a célközönségünk számára, és kitűnhetünk versenytársaink közül.

Szövegírás

Az AI szövegíró eszközök képesek nagy mennyiségű kreatív és informatív szöveget generálni rövid idő alatt, ez hozzájárul ahhoz, hogy gyorsabban és hatékonyabban tudjuk teljesíteni a tartalomgyártásra vonatkozó ügyféligényeket – persze minden szöveg alapos átolvasást és utógondozást igényel. Érdemes abba is időt fektetni, hogy “feltanítsuk, formáljuk” AI eszközünket, így – a korábbi tartalmakat figyelembe véve – javíthat a jövőben generált szövegeken, ezzel egyre jobb minőségű szövegeket kaphatunk.

Tipp: Az AI szövegíró eszközök képesek a célközönség preferenciáit figyelembe venni a szöveg generálásakor, így ezeket is adjuk meg a feladat leírásakor, ne csupán a témát, ezzel könnyedén létrehozhatunk olyan tartalmat, ami valóban megszólítja a célközönségünket.

Képszerkesztés

Nagyszerűen használhatjuk az AI képszerkesztőket arra, hogy automatizáljuk a rutinfeladatokat, mint például a képek szerkesztését (pl. a képek élesítését, színkorrekcióját és zajcsökkentését), a méretezését és a vízjelezését, logózását – ezzel rengeteg időt és energiát takarítunk meg. Emellett jól alkalmazhatjuk kreatívabb képek megalkotására is, például kérhetünk képkollázsokat, animálást vagy éppen a képek 3D-s megjelenítését – így olyan képeket alkothatunk költséghatékonyan, amik jobban megragadják a célközönség figyelmét.

Kockázat

Bár az AI-nak számos előnye van, vannak kockázatok is, amelyekkel tisztában kell lenni mielőtt nekilátunk ilyen programokkal dolgozni. Az egyik kockázat az, hogy az AI-alapú eszközök túlságosan automatizáltakká válhatnak, és elveszítheti a marketingkommunikációnk az emberi kreativitást és érzelmi töltést. A másik kockázat az, hogy nem megfelelően használjuk, így az időspórolásnak pont az ellentétét érjük el.
Az AI eszközök térhódításával kiemelten kell arra is figyelnünk, hogy etikátlan vagy félrevezető marketingkampányok ne jöhessenek létre, ahol szükséges, ott jelezzük, hogy a tartalom AI segítségével készült (pl. egyes képeknél).

Összességében tehát az AI nagy lehetőségeket kínál a marketingben, jobbkezünk lehet, amivel sokkal hatékonyabbá válhatunk, versenyelőnybe kerülhetünk, időt és pénzt spórolhatunk, de mindehhez szükséges, hogy megtanuljuk az AI hatékony és kritikus használatát munkánk során.