Bojtor Nina írása
A márkánk kommunikációjában megkerülhetetlen szerepet töltenek be a színek. Ezeken keresztül üzenünk a potenciális vásárlónak, kifejezzük a márka hangulatát, személyiségét és az egyéniségét is. Elengedhetetlen, hogy még a tervezési fázisban kellő figyelmet szenteljünk az arculati színek kiválasztásának, melyek majd a kreatív anyagainktól kezdve, a weboldalunkon át minden területen egyfajta keretet adnak a márkánknak. Fontos tehát figyelembe vennünk a színek tudatos használatát, sőt a tudatalattira gyakorolt hatásukat is. Elsőként tegyük fel a kérdést, hogy mit üzenünk a választott színeinkkel a befogadónak.
Nézzük is hogyan érdemes hozzáfogni az arculati színek kiválasztásához.
Mindenekelőtt fontos tudnunk, hogy az emberek döntéseiket nagyrészt vizuális úton megszerzett információk alapján hozzák meg. Ezért is elengedhetetlen, hogy jól átgondolt, a márkánkhoz illő színeket, következetesen használjunk az arculatunkban.
- Igyekezzünk a márka által képviselt tevékenységhez, termékhez passzoló palettát választani. Számos oldalon kaphatunk ingyenes segítséget paletták választásában ilyen például a Coolors.
- Fontos, hogy a színek harmonizáljanak egymással. Ne dolgozzunk túl sok árnyalattal és 2-3 szín bőven elég lesz.
- Mindig próbáljunk meg a célközönség fejével gondolkodni. Milyen érzetet sugallnak a választott színeink és mit szeretnél üzenni velük. Milyen értékei vannak a márkánknak és melyek azok az árnyalatok, amelyek ezt legjobban ki tudják fejezni?
- Végezzünk piackutatást, nézzük meg, hogy milyen színekkel dolgoznak hasonló márkák. Ne érzelmi alapon, a kedvenc színünkre alapozzuk a márkánk arculati színvilágát.
A színek szavak nélkül képesek kommunikálni, meghatároznak egy hangulatot, arra is utalnak, hogy kinek szánjuk a termékünket, ezek adnak egyfajta plusz többletjelentést és értéket is a brandhez. Mondanunk sem kell, hogy van néhány szín, amellyel automatikusan egy bizonyos hangulat juthat az eszünkbe. Nézzük meg ezeket!
Sárga – Energiát, frissességet, vitalitást és jó sok vidámságot kölcsönözhet a márkánknak.
Narancssárga – Frissességet, dinamizmust hoz magával, érdemes olyan márkák esetében alkalmazni, amelyek egyfajta aktivitást hordoznak magunkban.
Rózsaszín – Nem is létezik ennél csajosabb szín, amely a női energiákat, fiatalos izgalmat hivatott megjeleníteni.
Piros – Kétségtelen, hogy ez a szenvedély, a szerelem, a veszély és az erő színe. Merész választás, amely energikus, élénk és vakmerő márkákhoz passzol leginkább.
Lila – A lila a gazdagság, jólét, lojalitás és nemesség színe. Tökéletesen passzol olyan márkákhoz, amelyeknél a luxus kommunikálása elengedhetetlen szempont.
Kék – A megbízhatóság és a stabilitás színe. Egyik legnépszerűbb szín az arculati színek tekintetében, hiszen tudást és nyugalmat áraszt.
Zöld – A természetesség, az energia, az egészség és a fejlődés színe. Bátran használhatjuk természetes alapanyagokat felhasználó márkák arculatába vagy olyan brandnél, ahol elsődleges a fenntarthatóság.
Fekete – Az elegancia, a kifinomult stílus megtestesítője. Azonban érdemes vigyáznunk az alkalmazásával, mert könnyen társulnak hozzá negatív érzések.
Az arculati színek kiválasztásánál tehát érdemes elsőként azt átgondolnunk, hogy milyen terméket szeretnék értékesíteni és mik a potenciális célcsoportunk tulajdonságai. Milyen neműek, hány évesek, milyen hangulatban választanának minket. Például ha nőknek szóló étrendkiegészítő, vitalitást megőrző termékről van szó érdemes lehet a rózsaszín vagy a sárga színek árnyalataival próbálkozni, esetleg pasztell árnyalatokkal kísérletezni. Mindig próbáljunk meg a vásárlónk szemével nézni és olyan színt választani, amely a leginkább képes a márka értékeit szavak nélkül közvetíteni.
Ha bizonytalan vagy, keress minket bizalommal akár stratégia, akár arculattervezéssel kapcsolatban!